Hoofdinhoud

Natuurlijke leefomgeving

“Om de ambitie van de groenste brouwerij van Europa waar te maken moet je durven dromen, weet Tjeerd Meijer. “En die droom samen willen vormgeven en delen. Niet alleen met de ambassadeurs in Groene Cirkels, maar ook met partners en inwoners rond de brouwerij.” De gemeenschappelijke droom is kenmerkend voor Groene Cirkels; het is het vertrekpunt voor alle initiatieven die door de partners worden ontplooid. De droom van HEINEKEN is tien jaar geleden geformuleerd. Tijd om vooruit te kijken en de contouren te schetsen voor de vernieuwde droom.

 

Een zichtbaar resultaat van tien jaar Groene Cirkels HEINEKEN is de inrichting van het bedrijventerrein; de site in Zoeterwoude is vormgegeven in harmonie met de natuurlijke leefomgeving. Meijer: “Dat is leuk, een brouwerij in een parkachtige omgeving. Maar het is natuurlijk geen hobby; je wilt het kunnen systematiseren. Daarom hebben we een structuurplan opgesteld. We willen kunnen toetsen of dat plan past bij de ambities die we voor de komende jaren hebben in het kader van de biodiversiteit op het terrein.” “Wij kunnen prima naar zo’n plan kijken,” geeft Koos Biesmeijer aan, hij is wetenschappelijk directeur van Groene Cirkels-partner Naturalis Biodiversity Center. “Dat is een mooi voorbeeld van hoe we elkaar binnen de Cirkel vanuit je eigen expertise kunt helpen.” 

 

Showcase: water

Samenwerking is ook gewenst bij de ontwikkelingen van nieuwe concepten die op de rol staan. HEINEKEN wil zulke concepten graag als showcase en ter inspiratie delen met andere bedrijven. “Op dit moment hebben we voor elke liter bier drie liter water nodig,” vertelt Meijer. “Dat willen we terugbrengen naar twee liter. Als dat lukt halen we minder water het gebied in.”  Hans Schouffoer, bestuurder hoogheemraadschap van Rijnland en ambassadeur, geeft aan te willen onderzoeken of daar een rol ligt voor het waterschap. Het watersysteem, en meer in het bijzonder de waterkwaliteit is ook voor Edwin van Huis, algemeen directeur Naturalis Biodiversity Center en ambassadeur, een reden waarom zijn organisatie  bij deze Groene Cirkel betrokken is.  “Anno 2024 hoeven we niet meer met onze laarzen aan de sloot in om metingen te doen. Dat doen we nu op basis van DNA-sporen die dieren, planten en schimmels achterlaten in het water. In één schepje water kun je dan al meten hoe het ervoor staat. HEINEKEN kan dus relatief simpel op het eigen terrein de waterkwaliteit meten. Dat kunnen we samen gaan doen.”

 

In balans

Heel belangrijk voor Groene Cirkels HEINEKEN is dat alle initiatieven verbinding hebben met een zo breed mogelijke kring van mensen. Niet alleen met de ambassadeurs en andere experts, maar ook met inwoners, klanten en medewerkers. “We bouwen een figuurlijke brug van de maatschappij naar de brouwerij. Het idee is om nog veel meer mensen ‘van buiten’ te betrekken bij de Cirkel; om plannen te toetsen en om inspiratie op te doen. Dat helpt ook om alle afzonderlijke thema’s - biodiversiteit, water, enzovoort - in balans met elkaar te kunnen zien: als één groot systeem”, stelt Martin Kochl, managing director HEINEKEN Netherlands Supply.

 

Verbreding naar energie

Waar de focus voor HEINEKEN de laatste tien jaar op water en landschap lag, is er in die tussentijd hard nagedacht over een minstens zo belangrijk thema. Tjeerd Meijer: “Inmiddels zijn we een eind gevorderd in onze visie op energie, bijvoorbeeld met ons net zero-programma. We zijn momenteel 20 tot 25 procent carbon neutral. We werken met warmtepompen en hergebruiken warmte om bijvoorbeeld de pasteurs mee te verwarmen. Met de huidige plannen komen we tot 60 procent carbon neutral. In 2030 willen we volledig carbon neutral zijn. Wat kunnen we doen om de overige 40 procent te tackelen? Kunnen we bijvoorbeeld groen biogas maken en hoe passen we dat in op de site? Op dat soort vragen zoeken we antwoorden. Daarnaast willen we een energiehub zijn. Onze mout wordt aangevoerd over de Rijn; dat vervoer willen we elektrificeren. Dat geldt al voor het pendelvervoer van zo’n 800 à 900 containers per week naar het Alpherium en straks ook voor het vervoer naar Moerdijk. Om deze ambities waar te maken moeten we versnellen en investeren. Daar hebben we de Groene Cirkels-partners zeker bij nodig.” 

 

Doendenken

Genoeg stof om de vernieuwde droom vorm te gaan geven; zoveel werd duidelijk tijdens deze ambassadeursbijeenkomst. Er zijn talloze kansen en aanknopingspunten voor volgende stappen, zo concludeerde men in gezamenlijkheid. “ En daarbij  luisteren we naar ideeën van anderen en formuleren we waar we willen uitkomen. Dan zien we ‘onderweg’ wel wat ons eventueel tegenhoudt. Wat we vooral nodig hebben is lef: lef om nieuwe grenzen op te zoeken.” Of zoals ambassadeur Meindert Stolk, gedeputeerde provincie Zuid-Holland, het verwoordt:  “We moeten van doemdenken naar doendenken. We zijn aan het leren in transitieopgaven, en we weten nog niet waar we uitkomen. We moeten gewoon beginnen. Vanuit doen komen we samen ergens. Dat is Groene Cirkels!”